torstai 21. heinäkuuta 2011

Pikavipit palkkaennakkona?

Taas on uusia järjettömyyksiä pikavippi markkinoilla, markkinointikikkailun uusin tulokas on palkkaennakko pikavipin muodossa. Nordic Rahoitus Oy on lähestynyt useita työnantajia mainoksilla, missä firmoja kehoitetaan ohjaistamaan palkkansa ennakkona hakevat työntekijät pikavippiyritysten sivustoille. On tämä hullua, mutta kaiken lisäksi samaisessa mainoksessa kehoitetaan yrityksiä teippaamaan asiasta huomautus oman työpaikkansa seinälle.

Palkkaennakkoa.fi on kyseisen konstin pääosallisena tällä hetkellä, mutta näyttäisi siltä että tämä kyseinen ilmiö kuitenkin jää varjoon, sillä firmojen kannalta ei ole mitenkään edullista tarjota kyseistä palvelua. Suomessa jos työnantajalta pyytää palkkaennakkoa ja työnantaja siihen suostuu, niin palkan maksamisen tulee silloin olla kulutonta työntekijälle.

Asiasta kirjoitettiin myös aikaisemmin, kuinka vastaavat palvelut suuntaavat nuorisolle myös pizzatilauksien yhteyksissä. Yritykset kuten Ege Finance tarjoavat palveluja missä lähetetään tiedot ja lainahakemus ja sitten tarjotaan pizza vaikkei tilillä olisi omaa rahaa lantin lanttia. Pizzan lisäksi tilaaja saa loput rahat tililleen, joiden vuosikorko voi nousta jopa 823,25 prosenttiin.

Tulee pizzat kalliiksi.

keskiviikko 29. kesäkuuta 2011

Vippiä pikalainan päälle

Tässä on mies paikallaan! Meni ja otti vaimonsa nimissä 15 000 euron edestä pikavippiä. Mahtaa olla miehekäs olo nyt! Iltalehden mukaan otti vuosien varrella useasti pikalainaa, lupasi lopettaa vippaamisen ja sitten alkoi ottamaan sitä naisen nimissä. No niinhän siinä kävi että ero tuli, ja kehtasi sitten lähettää entiseen kotiin tulleet laskun ex-vaimon uuteen osoitteeseen. No sai mitä tilasi, ja joutuu nyt istumaan tiiliskiviä ja maksamaan sievoiset korvaukset.
Kysymys kuuluukin että kuinka tämä on mahdollista? Porsaanreikä lieneekin siinä, että jos miehellä on ollut naisen liittymä käytettävissä edes hetken aikaa että hänen verkkopankkitunnukset, on tämänkaltainen huijaus voinut tapahtua. Tyhmää tietysti olettaa etteikö tuosta jäisi kiinni.
Ihmiset harvoin ymmärtävät kuinka mahdottoman arvokkaita nuo verkkopankkitunnukset ovat. Tunnuslukuja talletetaan kännyköihin täysin varomattomasti, ja verkkopankkitunnuksia jätetään levälleen. Kuitenkin nykyään epäonnistuneen sähköisen henkilökorttikokeilun jälkeen on käyttöön fiksusti otettu nämä verkkopankkitunnukset, jotka toimivat sähköisenä allekirjoituksena. Tulisi kuitenkin muistaa, että kun omaa kättä allekirjoituksen tekemiseen ei kukaan lainaa, niin ei tulisi myöskään vp-tunnuksia. Pitää siis huolta omista verkkopankkitunnuksistanne!

sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

Edullinen laina on aina hyvä syy osoittaa mieltä

Näin eduskuntavaalien alla koko poliittinen kenttä on virittynyt ja kuumentunut äärimmilleen. Poliittista retoriikkaa käytetään asian kuin asian yhteydessä. Japanin traagisten tapahtumien jälkeen on mielenosoitettu ydinvoimaa vastaan, järjestetty tukimielenosoituksia niin Libyan, Tunisian kuin Egyptin vallankumousten tueksi sekä vaadittu Syyrian itsevaltaisen presidentin eroa.
Nämä asiat tuntuvat kuitenkin varsin mitättömiltä, kun otetaan huomioon mitä kansa todella haluaa. Ja kansahan haluaa edullista lainaa! Edullinen laina onkin siis hyvä syy osoittaa mieltään.





Kyseessä on Mattiluottoa puolustava mielenosoitus. Oikeasti kyseessähän ei siis ole spontaani, tai masinoitu mielenosoitus edullisen lainan puolesta, vaan virolaisen Bigbankin järjestämä sissimarkkinointitempaus. Monta päivää ympäri Kampin ja ydinkeskustan marssineet mielenosoittajat ovat mitä todennäköisimmin tehtävään palkattuja opiskelijoita. Ei paha diili, ilmainen matka Lontooseen ja shoppailurahaakin tarjoavat. MUTTA, onko nyt kovin fiksua kuukautta ennen vaaleja tämmöistä harjoittaa? Ja muutenkin suomalaiset ovat niin jäyheää kansaa että haluavat NÄHDÄ mainoksensa televisiosta ja jcdecauxin mainospaikoilta, eivätkä kuulla mainoslauseita kadulla huudettavan. Juuri tämän syyn vuoksi suomessa ei esimerkiksi ole sisäänheittäjiä eikä kovaäänisiä kauppojen ulkopuolella mainostamassa liikkeen tuotteita, kuten esimerkiksi Japanissa. Bigbankin kannattaakin jatkaa perinteisemmällä tavalla mainostaa edullisia lainojaan, sillä videon perusteella meno oli lähinnä ärsyttävää.

tiistai 15. helmikuuta 2011

Pikavippien lainapalveluiden aukioloajat hämmentävät

Vuosi sitten voimaan tuli uusi säännös, joka suitsi pikavippialaa rankalla kädellä. Niin sanotut baarivipit, eli humalassa keskellä yötä tekstiviestitse haetut pienlainat siirtyivät historiaa, koska lainapalveluiden aukioloaikoja rajoitettiin aamu seitsemästä ilta yhteentoista. Vaikka muutoksesta on jo vuosi, mainostavat monet yhtiöt ympärivuorokauden aukiolevia pikavippipalveluita. Pikavippipalvelut mainostavat olevansa auki ympärivuorokauden, mutta pienellä printillä selviääkin, että lainahakemuksia otetaan vastaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, mutta lainahakemukset käsitellään, ja rahat tilitetään asiakkaiden pankkitileille vasta aamuseitsemän jälkeen. Tämä on toki itsestään selvyys. Eihän palveluiden nettisivut sulkeudu ennen puolta yötä, joten lainahakemusten vastaanotto ei maksa yhtiöille mitään.
Sen sijaan tämä tulisi ilmoittaa sivuilla rehellisesti. Moni luulee vieläkin, että myös yöllä saa vippiä.

Hämmentävää on myös huomata monien vippipalveluiden myöntävän lainaa kello 6-24 joka on lainvastaista. Vaikka lainsallimat lainapalveluiden aukioloajat saattavat tuntuakin mielipuolisilta, asettaa tämä yleisistä säännöistä poikkeamisen toiset yritykset etulyöntiasemaan, koska he myöntävät lainaa kaksi tuntia pidempään kuin lakia noudattavat.
Suomen pienlainayhdistyksen tulisikin pitää laki rikkoville puhuttelu, jotta alaa ei rankaistaisia ylilyönneistä tätä enempää.

torstai 13. tammikuuta 2011

Nyt kannattaisi harkita kulutusluottoa

Lyhytaikaiset lainat, joita ei varsinaisesti ole sidottu mihinkään korkotasoon, eivät nyt kannata. Nyt olisi hyvä aika ottaa hieman isompaa kulutusluottoa, ja käyttää lainaa vaikka vain hieman kerrallaan. Lainanotolle aika on hyvin otollinen. Euribor, johon suurin osa kulutusluotoista sidotaan, on ollut hyvin alhaalla jo pidempään. EKP:n äärimmäisen varovaiset liikkeet ovat laskeneet euriborin niin alas, että kohonnut inflaatio alkaa olla jo uhka. Lokakuun vuosi-inflaatioprosentti oli yli 3%, joka tarkoitti lottovoittoa monille asuntolainaa maksaville. Asuntolainat ovatkin viime aikoina kutistuneet huomattavasti, mutta ennätyshalpaa on ottaa myös muuta lainaa.

Hyvä keino onkin mennä käymään omassa pankissa, ja kysyä kulutusluottoa, jota myydään useilla eri nimikkeillä(Suoralaina, Joustoluotto yms....). Esimerkiksi Nordea tarjoaa kulutusluottoa 1000-20 000 euroa hintaan 3kk euribor+7,5%. Tämän hetkinen todellinen korko onkin siis 1+7,5-3= eli 5,5%!.
Kulutusluottoa on myös mahdollista monista pankeista saada suoraan verkkopankin kautta, jolloin ei pankissa tarvitse käydä jonottamassa, ja lainan saa parhaimmillaan tilille yhdessä pankkipäivässä.

keskiviikko 29. joulukuuta 2010

Hyvää alkavaa uutta vuotta!

Vuosi on taas kulunut, ja pikavippialakin on saavuttanut jo viiden vuoden kunnioitettavan iän. Ala on vuoden 2010 aikana rauhoittunut huomattavasti, sillä vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä käyttöönotetut pakolliset tupas-palvelun henkilöllisyystarkistukset sekä vielä tärkeämpänä lainapalveluiden sallitut aukioloajat(7-23) ovat vaikuttaneet koko pienlaina-alaan ja järkevöittäneet alan toimintaa huomattavasti. Enää ei ole mahdollista saada baarirahaa suoraan kännykällä yömyöhään, vaan janoiset joutuvat odottamaan aamuun asti. Vuosi 2010 on ollut myös pikavippiyrityksille hyvää aikaa taloudellisesti. Vaikka korot ovat laskeneet, eikä kaikki vippiyrityksiä voida enää pitää koronkiskureina, on monien pikavippiyhtiöiden tulos kasvanut kohisten siitä huolimatta. Vuosi on ollut siis hyvä niin asiakkaille kuin lainanmyöntäjillekin. Onkin mielenkiintoista nähdä mitä vuosi 2011 tuo tullessaan.
Oma veikkaukseni on, että alalla ei tulla suuria mullistuksia näkemään, vaan samoilla säännöillä ja ehdoilla jatketaan myös seuraava vuosi.

Joka tapauksessa, hyvää uuttavuotta kaikille lukijoille!

torstai 16. joulukuuta 2010

Lainaa pikavippejä edullisemmin

Onkin helppo nykypäivänä turvautua pikavippeihin, mutta mitä tehdä jos olet ajautunut kierteeseen, jossa makselet pikavippejä pois uusilla vipeillä, tai vaihtoehtoisesti haluat lainaa muuten vain enemmän kohtuullisemmalla korolla? Vastaus on kulutusluotto, joita on markkinoilla tarjoilla paljon. Kulutusluotto on pikavippiä suurempi laina, yleisesti 2000-50 000 €, ja sen yleisimmät käyttökohteet ovat auto, keittiöremontti, lomamatka tai yleinen elintason nostaminen lainarahalla. Lisääntyvänä trendinä on ollut myös pikavippien poismaksaminen kulutusluotoilla. Tämä onkin oiva keino katkaista oma velkakierre, mikäli siihen on ajautunut. Kun vippien todelliset vuosikorot ovat halvimmillaan 150%, ja kalleimmillaan yli 4000%, on kulutusluottojen 3kk euribor + 6%-20% marginaali varsin hyvä diili. Yksi alan halvimmista on Freedom Rahoitus, jolla korot ovat tämän sivuston mukaan alan halvimmat, 6%. Freedom Rahoitus on lainojen välittäjä, joka omien yhteystyökumppaneiden kautta etsii sinulle edullisimman lainan. Tämä onkin varsin hyvä palvelu, ja tutustumisen arvoinen kaikille, jotka haluavat vippejä edullisempaa lainaa.